Het initiatief #StopJoFrost is niet tegen de persoon Jo Frost gericht, maar tegen het opvoedidee dat zij in haar televisieprogramma’s en boeken predikt. De ‘actiegroep’ is ontstaan op Twitter en bestaat uit een los samenraapsel van ouders, journalisten, pedagogen en opvoeddeskundigen. Ons doel: laten zien dat er andere – leukere, lievere, effectievere – manieren zijn om met je kind om te gaan.
Ook wij weten niet hoe het ‘hoort’- zoals de meeste ouders doen ook wij maar wat. Wat ons bindt is de overtuiging dat opvoeden over relaties gaat, over samenwerken met je kind, luisteren naar elkaar en – niet onbelangrijk – om samen lol hebben
De aanpak van Frost lijkt effectief, aan het eind van elke aflevering doen kinderen wat er van ze verwacht wordt en kunnen ouders weer lachen. Maar wie gelooft er nou werkelijk dat een disfunctioneel gezin op de rit te krijgen is in een paar dagen? Wie gelooft er dat dezelfde trukendoos in elke situatie toepasbaar is? Bovendien: nanny Jo is geen pedagoog of psycholoog, is het wel een goed idee om haar op zulke kwetsbare gezinnen los te laten?
Wat op korte termijn lijkt te werken, zegt niets over de effectiviteit op langere termijn. Sterker nog, wij geloven dat straffen (of dat nou met een time out of op andere manier ontzeggen van ouderlijke liefde is) misschien op korte termijn wel werken, maar op lange(re) termijn contraproductief zijn én schadelijk zijn voor de relatie tussen ouder en kind.
Een van onze grootste bezwaren tegen de methode-Frost is dat de oorzaak én de oplossing van problemen negen van de tien keer bij het kind neergelegd worden. Vrijwel alles is erop gericht het gedrag van het kind te sturen in gewenste richting, zonder dat er echt naar het kind geluisterd is, laat staan in zijn behoeften tegemoet gekomen is.
Tijdens uitzendingen van Jo Frost: Nanny on Tour (dinsdag RTL 4, 20:30 uur) zullen we met de hashtag #StopJoFrost van ons laten horen. We vragen iedereen die onze bezorgdheid deelt, hetzelfde te doen. Tegelijk zullen we actief redacties benaderen om een ander geluid in de media te laten horen.